...een moment geduld...
Hooikammer Groep Fleetservices
Hooikammer Groep Samen doelgericht op weg naar morgen

Lees het hele artikel uit het magazine Fleet Lease.

Fleet services moet een stevige pijler worden onder de Hooikammer Groep, vooral bekend van transport en bergingsactiviteiten en niet te vergeten de incasso- en recherchediensten onder de naam Fidron. Menig leaseauto is hierbij al ‘teruggevonden’ en in tiptop conditie teruggekeerd naar de eigenaar. Straks met de oplevering van een nieuw, gigantisch pand in Steenwijk, moeten zowel fleetowners als de automotive branche verder worden ontzorgd met diensten van poolbeheer tot en met speedrepair en inspectiediensten.


Naar overzicht

Vragen, of wilt u gebruik maken van onze diensten? Neem direct contact met ons op, wij helpen u graag!

Inspelen op de groeiende vraag naar fleetservices.

Maar Gerhard Prent, Sales en Marketingmanager, wil toch vooral eerst kwijt wat het bedrijf niet gaat doen: zoals schadeherstel en veilingen. Maar de lijst is lang wat er straks allemaal wél mogelijk is. “We kunnen straks de markt de hele lijn aanbieden van opsporing en veiligstellen van een voertuig via Fidron, tot en met eigen transport en het wassen, stallen, poetsen van auto’s en het uitvoeren van speedrepair en inspectie. Er is zelfs een professionele fotostudio ingericht om de remarketing te ondersteunen. Veilen doen we dus niet, maar we kunnen de systemen wel koppelen met de bestaande veilinghuizen.”

Het idee is in feite dat het nieuwe Hooikammer-pand als hub gebruikt gaat worden voor andere automotive of fleetpartijen waarbij de processen naadloos aansluiten op die van de klant. Ook indrukwekkend: bij de oplevering van het pand komt er meteen stallingsruimte vrij voor tegen de 1000 auto’s. In een later stadium wordt ook het dak van het pand gereed gemaakt voor stallingsruimte: dan komen er nog eens 750 parkeerplekken bij. Overigens voldoet het pand aan de strengste milieueisen en is onder andere voorzien van warmtepompen, zonnepanelen (500!), energieopslag, een laadplein voorzien van bi-directionele laadpalen (in samenwerking met ENGIE-Equens) en, speciaal voor het groot aantal hikers, staan er fietsen gereed voor transport tussen het pand en het dichts gelegen NS-station. Kortom het voldoet helemaal aan de tand des tijds, zegt ook Jaron Hooikammer, zoon van directeur eigenaar Jan Berend Hooikammer. “Maar vooral de dienstverlening past helemaal in de groeiende vraag naar ondersteuning in tal van operationele processen waarmee de lease en fleetbranche dagelijks mee te maken heeft. Als je die processen met een slimme en snelle manier weet te ondersteunen, biedt dat enorm veel meerwaarde voor onze klant.”

Snelle handling

Een oplossingsgerichte automotive dienstverlener. Zo wil Prent de Hooikammer Groep het liefst omschrijven. De combinatie van diensten en de visie die daaraan ten grondslag liggen, maakt het bedrijf in zijn ogen uniek in de markt. Prent is samen met Egge Selles, die elkaar kennen van hun tijd bij het online veilinghuis Fleet Select, afgelopen februari door Hooikamer aangetrokken om de verbreding van de dienstverlening mede vorm te geven. Selles gaat zich vooral richten op het borgen van de kwaliteit van de interne processen, terwijl Prent in zijn takenpakket sales en marketingactiviteiten heeft. In totaal telt Hooikammer nu zo’n 35 personeelsleden.

Of Jaron Hooikammer de uitbreiding ziet als nieuwe fase van het bedrijf? Dat blijkt niet helemaal het geval. “We groeien eigenlijk als vanzelf naar deze verdere uitbreiding van diensten. Onze core blijft onze bergingsactiviteiten waarin we inmiddels ook voor vrachtwagens in heel Europa actief zijn. En natuurlijk zijn er de recherchediensten van Fidron met als klant tal van leasemaatschappijen,  verzekeraars en captives. Alle voertuigen die we innemen kunnen we nu binnen een week weer op de stoep van de eigenaar of berijder zetten volledig schoongemaakt en eventueel hersteld van kleine schades. Alle processen zijn volledig ingericht op een snelle handling. Geen andere partij die dat zo professioneel heeft ingericht als wij.”

In poolbeheer ziet het bedrijf ook verdere groeikansen. Ook al omdat dit bestaat uit vele operationele werkzaamheden als het wassen, transporteren maar ook het innemen en uitgeven van voertuigen dat volledig digitaal gebeurt. En natuurlijk is er een inspectie van het voertuig en wordt de actuele staat (digitaal) vastgelegd. Dit poolbeheer doet Hooikammer nu al voor fleetowners, leasemaatschappijen, dealerorganisaties en autoverhuurmaatschappijen. Prent: “Door onze korte doorlooptijden worden bijvoorbeeld berijderswisselingen snel en efficiënt uitgevoerd. Heeft de auto bijvoorbeeld nieuwe banden nodig, dan regelen we dat. Opdrachtgevers zien online precies wat de status van hun voertuigen is. Naast de basispakketten die we hiervoor aanbieden zijn er naar wens tal van aanvullende diensten. Alles onder credo: ervoor zorgen dat de auto’s zo snel mogelijk weer op de weg zijn – daar waar ze thuis horen!”

“We kunnen straks de markt de hele lijn aanbieden van opsporing en veiligstellen van een voertuig via Fidron, tot en met eigen transport en het wassen, stallen, poetsen van auto’s en het uitvoeren van speedrepair en inspectie”.

Fidron zet alle denkbare contact- en opsporingsmethoden in

Op het immense terrein van de nieuwbouw van Hooikammer Groep in Steenwijk zal straks ruimte worden gereserveerd voor de core business: de berging van auto’s, bussen en vrachtwagens met pech of na een ongeval. Maar het overige deel wordt ingericht voor de handling die de automotive-tak dagelijks uitvoert aan ex-lease auto’s, schade-voertuigen en in beslag genomen voertuigen. De handling bestaat voornamelijk uit het verkoopklaar maken van deze objecten in opdracht van fleetowners, leasemaatschappijen en financiële instellingen. Fidron behoort tot de meer bijzondere onderdelen van Hooikammer. Een van de kerntaken is het opsporen en veiligstellen van voertuigen in opdracht van financiering-, lease- en verhuurmaatschappijen. Als bijvoorbeeld een lessee de financiële verplichtingen niet nakomt, heeft de leasemaatschappij het recht om het contract te ontbinden. En dan komt Fidron in beeld. Wat vaak moet eerst de auto worden opgespoord. Dat gebeurt doorgaans eerst door deskresearch: Fidron heeft toegang tot diverse (internationale) databases maar gebruikt ook bijvoorbeeld social media om auto’s op het spoor te komen. In tien jaar tijd is deze dienstverlening behoorlijk geprofessionaliseerd, zegt Jaron Hooikammer. “Alle denkbare contact- en opsporingsmethoden worden gebruikt, uiteraard binnen de mogelijkheden van de wet. Inmiddels hebben we zowel nationaal en internationaal een enorm netwerk opgebouwd die ons helpt met het speurwerk. Het is specialistisch werk, maar voorziet duidelijk in een behoefte. En straks met onze nieuwe vestiging in Steenwijk kunnen we de teruggevonden auto’s nog sneller in tiptop conditie weer aan de klant overhandigen.”

Inspelen op de groeiende vraag naar fleetservices.

Copyright 2024 Hooikammer Groep | Algemene voorwaarden | Privacy Policy | Realisatie: [b]reik.

Vul het onderstaande formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact me u op.

    Naam*

    E-mailadres*

    Telefoonnummer

    Korte toelichting*

    Laat in het onderstaande formulier je naam en telefoonnummer achter en wij nemen telefonisch contact met je op.

      Naam*

      Telefoonnummer*